profile


小曽根 環 (おぞね たまき)

略歴 

1960  神戸市に生まれる

1984  京都市立芸術大学大学院美術研究科修了

 

個展

1983  ギャラリーF(京都)

1985  ダイヤモンドギャラリー(神戸)

1988  ギャラリー白(大阪)

2005  GALLERY北野坂(神戸)/06

2008  番画廊(大阪)/10、12

      タウンギャラリーNOVANO(神戸)      

2010  ギャラリー島田(神戸)/13、15

2012  Oギャラリー(東京)/14、'16

 

グループ展                     

1981  京展 全関西美術展

1982  全関西美術展  関西新制作展  京都美術展

1984  京都芸大大学院OB4人展(グランドギャラリー・大阪)

1985  関西新制作展

1987  「かん・かん・かん」展(さんちかホール・神戸、世田谷美術館・東京)

   ”    第29回兵庫県美術家同盟展

1988   「かん・かん・かん」展(さんちかホール・神戸)

2005  コンクリート・ニ・モル(GALLERY北野坂・神戸)/`14

2007  架空通信「百花繚乱」展(兵庫県立美術館・神戸)/`08,`09,`10

2008  Contemporary Art 2008 miniature (ギャラリーすずき・京都)/`09,`10

2009  第4回日韓国際絵画交流展(Seongnamアートセンター、アートスペースYul・韓国)

2010  ミニアチュール神戸展(ギャラリー島田・神戸)/`11,`12,`13,`14,`15,`16

2011  対話・2011展 (ギャラリー島田・神戸) /`12,`13

      CHAIN OF ART 展(ギャラリー島田・神戸)

2012  尼崎アートフェスティバル2012(尼崎総合文化センター)/`13,`14

2013  「サ・ヨ・ナ・ラbangarow」展(番画廊・大阪)

2015  サイレントアクア2015(京都市立大学ギャラリー@KCUA・京都) /`16

“    神戸ビエンナーレ2015「兵庫・神戸の仲間たち展」(BBブラザ美術館・神戸)

2016  グループ“京”展 (あかね画廊・東京、ギャラリーあじさい・神戸)

      大阪御堂筋アート(三井住友銀行備後町支店ウインドウ・大阪)

受賞

1985  関西新制作展・関西新作家賞

1987  第29回兵庫県美術家同盟展・兵庫県知事賞

 

参考文献

1989  南蔦 宏 BT美術手帖1月号展評

 

 

 

Tamaki Ozone

 

Profile 

1960    Born in Kobe

1984    Graduated from the Graduate School of Kyoto City University of Arts

 

Solo Exhibitions

1983    Gallery F, Kyoto

1985    Diamond Gallery, Kobe

1988    Gallery HAKU, Osaka

2005    Gallery Kitanozaka, Kobe (also in 2006)

2008    Bangalow, Osaka (also in 2010 and 2012)

            Town Gallery NOVANO, Kobe

2010    Gallery Shimada, Kobe (also in 2013 and 2015)

2012    O Gallery, Tokyo (also in 2014 and 2016)

 

Group Exhibitions                                         

1981    Kyoten (Kyoto Exhibition), All Kansai Art Exhibition

1982    All Kansai Art Exhibition, Kansai Shinseisaku Exhibition, Kyoto Art Exhibition

1984    Graduate School of Kyoto City University of Arts Alumini 4 Persons Exhibition at 

            Grand Gallery, Osaka

1985    Kansai Shinseisaku Exhibition

1987   Kan Kan Kan Exhibition at Sanchika Hall, Hyogo and Setagaya Art Museum, Tokyo              The 29th Hyogo Artists Association Exhibition

1988    Kan Kan Kan Exhibition at Sanchika Hall, Kobe

2005    Concrete *Ni Moru at Gallery Kitanozaka, Kobe (*meaning : gather on concrete)    

            (also in 2014) 

2007    Communication of Imagination — Hyakka Ryoran — at Hyogo Prefectural        

            Museum of Art, Kobe (also in 2008, 2009 and 2010)

2008    Contemporary Art 2008 Miniature at Gallery Suzuki, Kyoto (also in 2009 and 2010)

2009     The 4th Japan-Korea International Fine Art Exchange Exhibition at Seongnam      

             Arts Center and Space Yul, Korea

2010     Miniature Kobe Exhibition vol. 10 at Gallery Shimada, Kobe (~2016)

2011     Dialogue Exhibition 2011 at Gallery Shimada, Kobe (also in 2012 and 2013)

             Chain of Art at Gallery Shimada, Kobe

            Amagasaki Art Festival 2012 at Amagasaki Cultural Center, Kobe (also in 2013 and 2014)           

2013    “Sa-Yo-Na-Ra Ban Garow” Exhibition at Ban Garow, Osaka

2015    Silent @KCUA 2015, Kyoto City University of Arts Gallery @KCUA, Kyoto (~2016)

            KOBE Biennale 2015 “Friends of Kobe Exhibition” at BB Plaza Museum of Art, Kobe           

 2016    Group  "Kyou"  Exhibition (Akane art gallery, Tokyou  &  Gallery Ajisai, Kobe)

            Osaka  Midousuji  Art  (SMBC  Bingomachi  Branch, Osaka

Awards

1985    New Artist Award, Kansai Shinseisaku Exhibition

1987    Hyogo Governor's Award, The 29th Hyogo Artists Association Exhibition

 

Bibliography 

1989    Minamishima, Hiroshi, BT Bijutsutecho, January, 1989


   木目が持つ、ゆらぎのリズムをテーマに、制作を続けて36年になります。初期は油彩による具象的表現でしたが、10数年前にアレルギーで下地に使うアクリル絵の具を使えなくなってからは、抽象的表現へと移行しました。いろいろな素材の変遷の後、近年では綿麻を墨や紅茶で染めてテクスチャーを創り、そこに胡粉で木目を描いたパネルを壁面に配置して、インスタレーションしていました。2015年の神戸での個展で、ガラス窓に水性インクで木目を描くというライブペイントをしてから、透けて見える向こう側の景色と透明板に描いた木目との関わりが面白くなり、“shakkei (借景) シリーズ”が始まりました。厚みのあるアクリル板に木目を描き、背後にコンクリート壁面があれば、”shakkei−construction”、背後に沖縄の海があれば、”shakkei−ocean"、背後に大理石のトラバーチンがあれば、”shakkei−marble"、背後に彩色パネルがあれば、”shakkei−art"、という展開をしています。 

 平面作家でありながら、空間を造形していくことの意識が強いです。心地よい体験型の空間を創出します。

The rhythm of fluctuation brought by wood grains has been my theme of art for 36 years. It was representational oil paintings in the beginning. Becoming allergic to acrylic paint for surface preparation 10 years ago, I moved on to abstract art. After trying various materials, my works of recent years have been installation art, placing panels on walls. I made the texture of the panels by dying cotton hemp with sumi black ink or coffee, on the top of which I drew wood grains with gofun (paris white). The “shakkei” series began in 2015 during my solo exhibition in Kobe, where I painted wood grains live on glass windows with watercolor ink. I found the relation between wood grains drawn on transparent glass and the visible background interesting. Now I draw wood grains on thick acrylic plates. The series has developed into, “shakkei-construction” with concrete walls, “shakkei-ocean” with the sea in Okinawa, “shakkei-marble” with marble travertine, and “shakkei-art” with colored panels in the background.

 

As well as being a 2-D artist, I also focus on creating pleasant, experiential spaces.

  

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                 Translation   :   Takahiro Yamada